Lucka elva och tolv: Lilla Marie gör en tomte

För idag exakt 51 år och en dag sedan gjorde jag en tomte i skolan. Vi hade förstås sedvanliga julpyntsstunder och vid en av dem så klistrade och klippte jag (efter mall) ut delar till en tomte i flanell som jag klistrade fast på en pappskiva och därefter klistrade jag dit en liten lädersnodd som den kunde hänga i. Jag mätte men lyckades inte få den exakt i mitten så den har alltid hängt en aning snett. Men vad gör det – jag har gjort den själv i slöjden, ära vare Gud i höjden… Den pryder sin plats varje jul, numera i hallen.

Jag hade fyllt nio år och gick i trean i Krokslättsskolan när jag gjorde tomten. Första året gick jag i nybyggda baracker då skolan var för trång. Men redan i andra klass fick vi flytta in i själva skolan. Krokslättsskolan var den stora vita skolan på höjden ovanför vad som när jag föddes var Sveriges största textilfabrik – Mölnlycke Väfveri AB – och där de som sedan blev mina klasskamrater hade föräldrar som arbetade. Idag ligger där ett bostadsområde (Gustavsberg) från 1970-talet och ett företagshotell kallat ”Krokslätts fabriker” som i alla fall har behållit mycket av den ursprungliga exteriöra karaktären.

Intill fabriken låg gamla, slitna trähus från förra sekelskiftet, varav några landshövdingehus, med låg standard. Där bodde (eller hade bott) under min tidiga skolgång många av de migranter, ofta från Finland och dåvarande Jugoslavien, som arbetade i textilfabriken, många av dem föräldrar till mina klasskamrater. Kanske skulle området idag betecknats som ett ”utsatt område”. Ingenting är nytt under solen.

Maries tomte.